Familjeliv

söndag 26 maj 2013

"Medicin" och vårkvällar

Morsdag 2013. Hittills har den varit exemplarisk. Blivit firad med kaffe på sängen, fått blommor, fått baka och, nu alldeles nyss, ligga i hängmattan en stund. Att jag har skickat iväg familjen för firande av svärmor för att jag ska plugga behöver vi ju inte prata om. Vi kan väl hoppa över att prata plugg överhuvudtaget va?!

Igår när jag kom ut från jobbet doftade hela ön syren tror jag minsann. Det luktade syren, nyklippt gräs och grill. När jag kom hem låg alla husets kuddar och dukar under soffbordet vilket gjorde att jag ju kunde passa på att byta överdrag på köksoffekuddarna, nu har våren flyttat ner under kökssoffelocket och sommaren kommit fram. Det finns dock en här i huset som muttrar lite över alla kuddfodral som finns i det här huset... "-Det är billig medicin" som en kvinnan på ön brukar säga om "lullull" i huset.

När Ettan och Tvåan somnat och friden lägrat sig gick både Han och jag ut i trädgården och njöt. Han spanar varje kväll in sina odlingar och sina ägor. (Eller upptäcker till sin stora fasa att någon av grannarnas katter har bajsat i hans grönsaksland...) Jag däremot har med mej sekatören för att ta med mej lite blomster in. Visst är det fantastiskt att få gå ut barfota i den ljusa vårkvällen och få klippa lite syrener och äppelkvistar att ta med in? DET är billig medicin!!! Att komma ner på morgonen och känna syrendoft i köket, det är fint det.





I morgon ska jag minsann blogga om tårtorna jag har bakat idag. Och kanske världens godaste tårtfyllning - Marabou mjölkchokladganache.
Allt gott!/ Alexandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar