Familjeliv

torsdag 14 februari 2013

Vardagsliv och paus

Efter en dag på jobbet när herrar köpte tulpan-/rosbuketter och chokladlådor och damer köpte "mysmat" drog jag hem i hysteri. Röja lite, sortera lite tvätt, fylla diskmaskinen och allmänt fixa, inte minst för gästerna som skulle komma tänkte jag... Kom då på att jag inte hade något att bjuda på. Vispade först av allt ihop lite maräng och spritsade ut hjärtan som jag ställde in i ugnen. När det värsta var bortröjt skulle jag snabbt hämta Ettan och Tvåan på förskolan. Trodde jag... När jag kom dit satt de i godan ro och åt mellanmål. Och jag hade maränger i ugnen... När vi sedan skulle få på de små sina ytterkläder fick den lilla 2-åriga tonåringen ett bryt och inget var bra. Efter att ha stått på förskolan och illtjutit tog hon sig ut på gården där hon skrek och gapade lite till. När Ettan och jag var vid bilen stod hon vid grinden och härjade om än det ena och än det andra. Till slut lyfte jag in henne i bilen och hon skrek tills vi parkerade hemma. När jag lyfte ut henne ur bilen stog hon kvar utanför bilen och skrek tills jag hämtade in henne till hallen. Där stog hon och härjade i 10 minuter. Till slut tog hon nappen och lät mej bära upp henne. OMG, hon är som en riktig tonåring, ingenting är bra när hon väl har tappat humöret.
Väl hemma såg marängerna färdiga (och inte brända) ut. Puh! Och gästerna smsade att de just lämnat hemmet. Puh. En dusch och sedan blanda lite hallonmousse som jag hade i skåpet. Till slut kom gästerna och jag vispade lite grädde och la ihop de improviserade små marängbakelserna. Och drog en lättnadens suck. Tänk att de små liven alltid ballar ur när man känner sig som mest stressad...
Det blev fika och allahjärtansdagsbakelser med familj och vänner i lugn och ro till slut. Härligt. Efter några timmar schysst häng kändes det nästan som helg. Det var en välbehövlig paus i vardagen och i det vi kallar för "byggmånaden".
Jaha, det blev en liten lägesrapport denna dag...
Hoppas att du har haft en härlig dag!
Allt gott!/ Alexandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar