Familjeliv

måndag 9 juli 2012

Drivhus och tosca

Friden har åter lägrat sig över huset. Just nu brakar regnet lös, då skulle ju jag baka...
I förmiddags slängde jag dock ihop Toscagömmor. Jag undrar om det är ett ålderstecken att man börjar gilla tosca. Är det det? I alla fall har jag gått och fått tosca på hjärnan. Hittade ett recept och hade snart 16 st toscagömmor. Smidigt och gott. Mördeg med toscafyllning. Vinnande koncept i min smak.


150 g mjukt smör
0,5 dl socker
3,5 dl mjöl
1 äggula

Toscasmet
75 g smör
1 dl socker
1 tsk mjöl
2 msk vispgrädde
150 g mandelspån
Blanda alla ingredienser till degen och arbeta till en slät deg. Dela degen i 16 bitar. Rulla till bollar och tryck ut i aluminiumformar.

Blanda alla ingredienser till toscan i en kastrull, koka upp under omrörning och låt koka i 2 min under omrörning. Fyll formarna med toscasmeten. Grädda i 175 C i 20 min.


Under tiden jag bakade hörde jag att Han bankade och sågade på altanen. Ett drivhus! Eller vi kanske ska kalla det för ett drivskåp. När vi köpte huset hittade vi massa gamla innerfönster på vinden. De har idag alltså fått nytt liv i ett drivskåp. Inte illa! Jag blir bara lite nervös för att Tvåan också ska vilja banka på det. Eller kasta nåt på det eller så...

Ettan vill nu att jag avslutar med att han åkt röd cab idag. Så det så!
Allt gott!/ Alexandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar