Familjeliv

fredag 13 juli 2012

Klassiker och cheesecake

Mycket glass på altanen blir det i dessa tider... En Klassikerlåda är inte svår att göra slut på.
I frysen ligger nu några av gårdagens cupcake och väntar på uppätning. Välkommen!:-D
När jag tagit ut cupcakesen ur ugnen igår frågade Han om de inte varit inne än. De såg faktiskt inte så jättefestliga ut. Kolla själv!
Men med en klick grädde och ett hallon på så blev det bättre. Smaken var det inget fel på. Men det är väl alltid så att det är godare när någon annan har bakat?!

Receptet klistrar jag in här, direkt från Annikas bakery house.


16 cupcakes

Rabarberkompott:
1/2 liter skivad rabarber
2 dl socker
koka i 20 min och svalna till den är kall

Kexbotten:
400 gr digestive
150 gr smör

Cheesecake:
300 gr philadelphiaost
1/2 burk kesella 10 %
1/2 dl socker
1/2 dl majsstärkelse
1 tsk vaniljsocker
2 eko ägg
1/2 dl vispgrädde
100 gr vit belgisk choklad

Vispad grädde och hallon på toppen.

Mixa kexen och smöret och trycker ut i stora muffinsformar.
Gör cheesecakesmeten och blanda  i rabarberkompotten lite lätt...grädda 25 minuter 150 grader varmluft.
Grädde och hallon på vid servering.

Kom just nu på att jag inte druckit nåt kaffe idag. Det förklarar ju en hel... Tillochmed kaffet glömmer jag. Min semestersvampiga hjärna har återigen gjort sig påmind.
Allt gott!/ Alexandra

PS. Detta inlägg skrevs ju igår men pga ovan nämnda hjärna postades det inte...

4 kommentarer:

  1. Fina dina blev ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med lite grädde på blev de ungefär som dina... Dock utan Kitchen Aid...;-)

      Radera
  2. Marianne Larsson14 juli 2012 kl. 15:05

    De smakade fantastiskt gott, tack för fikat!/Marianne o Sören

    SvaraRadera